torsdag 20. oktober 2011

Grunnleggende om hvitbalanse og manuelle innstillinger

Har du noen gang opplevd at bildene dine har et gult skjær, nesten slik som bilde til venstre?  

Bilde er tatt i The Hummingbird Bakery, London
Slik ser ikonene ut

Det kan komme av at du har feil WB (White Balance, hvitbalanse på norsk) stilt inn i kameraet. Hvitbalansen styres av temperaturen i lyset der du befinner deg. Ved utendørsfotografering vil du mest trolig ikke oppleve dette problemet (spesielt om du tar bilder i Auto WB). Men dette fenomenet oppstår mest innendørs, og helst i dårlig lys.  

Jeg skal være ærlig å si at jeg også bruker Auto WB, men dette fordi jeg tar bilder i RAW, og da er det fort gjort å endre på temperaturen i etterkant, men dersom du tar bilder i JPG vil jeg 
anbefale deg å lese videre...








Uten å gå teknisk inn på hvordan man kan stille helmanuelt ved hjelp av gråkort eller kelvin grader, kan jeg vise et eksempel på hvordan du endrer hvitbalansen i et helt vanlig kompakt kamera. Bilde under er tatt med Canon IXY (kjent som IXUS i europa) med auto-instillinger. Makro (nærfokus) er på, og blitsen er av. Ikke bare er det mørkt, men også gult og grått, det er IKKE slik popcornen så ut i kinosalen.


Jeg endret hvitbalansen til Tungsten, økte exposure med +1 og hevet ISO til 800, og her er resultatet:

Ikke helt nøyaktig, men det ligner iallefall mer på hvordan popcornen så ut.


Legg merke til at disse instillingene ble brukt for å oppnå "riktige" farger og lys, det er ingenting i veien for å teste seg frem ved å bruke "feil" verdier til man finner et uttrykk man er fornøyd med...

For å endre manuelle instillinger i en Canon IXUS modell trykker du på FUNC SET, og trykker nedover for å endre både Exposure (lysere/mørkere), WB (bortover for å endre) o.l. For endre ISO (fargesensitivitet) trykker du på ISO-knappen øverst i sirkelen. Ved innendørsbruk (uten blits) vil jeg anbefale å ha ISO-verdien på 800.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar